Allmänna villkor - IPIS

1. Tillämpning

1.1 Dessa Allmänna villkor gäller för tjänster (”Uppdrag”) som tillhandahålls av IP i Sverige AB, 559232-9949 (”IPIS”) hos dig som konsument och beställare (”Kund”).

1.2 Avtalet regleras av konsumenttjänstlagen (1985:716) och lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler. Dessa villkor förtydligar och preciserar vad som gäller enligt dessa lagar för utförande av Uppdragen.

2. Uppdrag

    Beställning av Uppdrag

    2.1Kunden måste vara myndig för att kunna beställa ett Uppdrag.

    2.2 Beställning av Uppdrag kan göras muntligen via kundtjänst, formulär på någon av IPIS varumärkens hemsidor eller mail. Mindre Uppdrag bekräftas genom att en bokningsbekräftelse (”Bokningsbekräftelse”) skickas till Kunden. Större Uppdrag beställs genom att Kunden accepterar den offert som IPIS skickat till Kunden. Vid större uppdrag skickar IPIS Bokningsbekräftelsen först efter Kundens godkännande av IPIS offert.

    2.3 Om någon uppgift i Bokningsbekräftelsen är oriktig ska Kunden kontakta IPIS kundtjänst.

      Utförande av Uppdrag

      2.4 Uppdraget ska utföras fackmannamässigt.

      2.5 Uppdrag är antingen planerade arbeten eller jourarbeten.

      2.6 IPIS är ett tjänsteföretag och kan inte garantera att alla Uppdrag kan lösas eller utföras. Ett Uppdrag kan debiteras Kunden oavsett om det av olika skäl kunnat slutföras i dess helhet.

      2.7 IPIS anlitar underentreprenörer (”Partners”) för att utföra Uppdragen. Partner är där det är relevant auktoriserad.

      2.8 Om Kunden önskar att Uppdraget till dess innehåll eller omfattning utförs mot IPIS och eller Partners avrådan så ansvarar Kunden själv för resultatet.

        Avbokningar

        2.9 Uppdrag som utgör jourarbete påbörjas omedelbart efter att Bokningsbekräftelsen skickats till Kunden. Om Uppdraget avbokas innan Partnern har kommit fram till Kunden debiteras Kunden en avbokningsavgift (”Avbokningsavgift”) om 1600 kr för det påbörjade Uppdraget. Jourarbeten kan inte ombokas.

        2.10 Planerade Uppdrag kan avbokas eller ombokas kostnadsfritt fram till 48 timmar innan den avtalade tiden för Uppdragets utförande I annat fall debiteras en Avbokningsavgift om 1 000 kr. Av- och ombokningar ska ske via IPIS bokningsavdelning eller kundtjänst.

        Ändring av Uppdrag

        2.11 Om det när Uppdraget utförs framkommer behov av arbete som på grund av sitt samband med Uppdraget lämpligen bör utföras samtidigt som detta (”Ändringsarbete”) ska Partnern för IPIS räkning underrätta Kunden om detta och begära Kunden anvisningar.

        2.12 Ändringsarbete ska beställas av Kunden via Partnern och bekräftas av Kunden genom BankID innan Partnern påbörjar det.

        2.13 Har Kunden inte beställt Ändringsarbetet i tid får IPIS utföra Ändringsarbetet om

        • Om priset för detta är obetydligt eller om det är lågt i förhållande till priset för Uppdraget,

        • Om det finns särskilda skäl att anta att Kunden önskar få Ändringsarbetet utfört i samband med Uppdraget, eller

        • Ändringsarbetet inte kan uppskjutas utan fara för allvarlig skada för Kunden.

          Tillträde och tillgänglighet

          2.14 Kunden är skyldig att lämna Partnern tillträde till bostaden och andra utrymmen för utförande av Uppdraget på den avtalade tiden. Vid utebliven närvaro från Kunden försöker Partnern eller IPIS kontakta Kunden. Om det oavsett anledning inte kan ges tillträde debiteras en Avbokningsavgift enligt ovan.

          2.15 Kunden ansvarar också för att vara tillgänglig för att svara på IPIS och Partners frågor rörande Uppdraget. Om Kunden inte besvarar frågor svarar Kunden för den fördyring som detta medför för utförandet av Uppdraget

          3. Pris

            Mindre Uppdrag

            3.1 IPIS debiterar Kunden för det arbete som ingår i Mindre Uppdragen enligt ett startpaket. Startpaketet inkluderar upp till två timmars arbete. Överskjutande tid debiteras på löpande räkning per påbörjad halvtimme.

            3.2 Material debiteras särskilt.

            3.3 Ändringsarbete debiteras som en del av Uppdraget.

            3.4 Kostnaden för Uppdraget varierar beroende på om Uppdraget är ett inplanerat Uppdrag eller ett Uppdrag som utgör jourarbete.

            3.5 Om restiden till Kunden överstiger 30 minuter räknas restiden över 30 minuter som en del av arbetstiden.

            3.6 Storhelgstillägg tillkommer på ordinarie priser på, julafton, nyårsafton, påskafton och midsommarafton.

            3.7 Vid var tid aktuella priser inklusive mervärdesskatt återfinns alltid på IPIS hemsida. Aktuell prislista hittar återfinns här

              Större uppdrag

              3.8 Priset för större Uppdrag följer av vad Parterna kommit överens om.

              3.9 Pris för ändringar, reskostnader med mera i större Uppdrag återfinns alltid på IPIS hemsida. Aktuell prislista hittar återfinns här.

                4. Betalning

                4.1 Kunden har möjlighet att välja mellan att betala Uppdraget genom en kostnadsfri elektronisk faktura från Resurs Bank eller genom en direktöverföring via Trustly. Valet sker via den länk som IPIS skickar till Kunden efter slutfört Uppdrag.

                4.2 Gör Kunden inget aktivt betalningsval kommer IPIS faktura Uppdraget i pappersform alternativt e-post mot en fakturaavgift om 60 kr med 15 dagars förfallotid.

                4.3 Kunden debiteras lagstadgad påminnelseavgift om 60 kr och dröjsmålsränta enligt räntelagen med referensränta +8 procentenheter vid betalning efter förfallodagen. IPIS har även rätt att efter utsänt kravbrev överlämna fordran till inkassobolag i enlighet med svensk lag och praxis.

                5. Fel

                5.1 Fel ska reklameras till IPIS inom rimlig tid. En reklamation som har gjorts inom två månader från det att Uppdraget slutfördes ska alltid anses ha kommit in i rätt tid. Reklamation sker till IPIS kundtjänst via mail: kundservice@ipis.se.

                5.2 IPIS åtar sig att, utan onödigt dröjsmål, kostnadsfritt avhjälpa fel i utfört arbete. Om ett avhjälpande medför olägenheter eller kostnader som är oskäligt stora för IPIS i förhållande till felets betydelse för Kunden kan IPIS istället välja att erbjuda Kunden ett avdrag på priset för Uppdraget. Kunden har även rätt till avdrag på priset eller häva avtalet om inte felet kan avhjälpas efter två avhjälpandeförsök om inte särskilda omständigheter berättigar IPIS till ytterligare avhjälpandeförsök. Kunden har rätt att häva avtalet beträffande återstående del av Uppdraget om fel av väsentlig betydelse för konsumenten föreligger.

                6. Skador och ansvarsbegränsning

                6.1 Skador ska reklameras till IPIS inom rimlig tid. Reklamation sker till IPIS kundtjänst via mail: kundservice@ipis.se.

                6.2 IPIS ansvarar för skador som kan uppkomma under Uppdraget på såväl Kundens utrustning/produkter som bostaden. IPIS har tecknat en ansvarsförsäkring, vilken kan utnyttjas vid mer omfattande skador. Mindre skador åtgärdar vanligtvis Partner vid ett återbesök hos Kunden.

                6.3 IPIS ansvar är begränsat till den ersättning som kan utges genom IPIS ansvarsförsäkring.

                7. Rot och rut-avdrag

                7.1 Kunden kan utnyttja möjligheten till skattereduktion för hushållsarbeten enligt 67 kap. inkomstskattelagen (ROT- och RUT-avdrag), för Uppdraget.

                  Parterna gör den gemensamma bedömningen att Uppdragen är av den art att arbetena omfattas av dessa regler. Information om vilka arbeten som ger rätt till ROT- och RUT-avdrag hittar du på Skatteverkets webbsida.

                  7.2 Kunden faktureras hela priset för Uppdraget men betalar priset för uppdraget minskat med ett belopp som motsvarar den bedömda skattereduktionen.

                  7.3 Kunden försäkrar att hen är helt eller delvis ägaren av den fastighet/bostadsrätt för ROT- och RUT-avdrag och har minst nyttjanderätt till bostaden vid RUT-avdrag.

                  7.4 Kunden är skyldig att tillhandahålla IPIS uppgift om fastighetsbeteckning eller om bostadsrättsföreningens organisationsnummer och bostadens lägenhetsnummer i samband med bokningen av Uppdraget enligt anvisning i Uppdragsbekräftelsen.

                  7.5 För det fall Skatteverket efter begäran inte medger – helt eller delvis – utbetalning av sökt ROT eller RUT-avdrag äger IPIS rätt att omgående fakturera Kunden återstående del av arbetskostnaden. Kunden är betalningsskyldig för detta belopp och betalning ska erläggas till IPIS inom femton dagar från fakturering. Eventuell dröjsmålsränta utgår från och med den dag IPIS begärde utbetalning från Skatteverket.

                  7.6 IPIS har rätt att debitera Kunden en administrativ avgift för IPIS merarbete om 250 kr för det fall Kunden lämnar inkompletta eller felaktiga uppgifter om ROT- RUT-arbete.

                  8. Grön teknik-avdrag

                  8.1 Kunden kan utnyttja möjligheten till skattereduktion för Grön Teknik enligt 67 kap. inkomstskattelagen (Grön Teknik- avdrag), för Uppdraget.

                  8.2 Parterna gör den gemensamma bedömningen att Uppdragen är av den art att arbetena omfattas av dessa regler. Information om vilka arbeten som ger rätt till ROT- och RUT-avdrag hittar du på Skatteverkets webbsida.

                  8.3 Kunden faktureras hela priset för Uppdraget men betalar priset för uppdraget minskat med ett belopp som motsvarar den bedömda skattereduktionen.

                  8.4 Kunden försäkrar att hen är helt eller delvis ägaren av den fastighet/bostadsrätt för Grön Teknik- avdrag samt att installationen är hänförlig till hushållet för Kunden eller dennes föräldrar.

                  8.5 Kunden är skyldig att tillhandahålla IPIS uppgift om fastighetsbeteckning eller om bostadsrättsföreningens organisationsnummer och bostadens lägenhetsnummer i samband med bokningen av Uppdraget enligt anvisning i Uppdragsbekräftelsen.

                  8.6 För det fall Skatteverket efter begäran inte medger – helt eller delvis – utbetalning av sökt Grön Teknik- avdrag äger IPIS rätt att omgående fakturera Kunden återstående del av arbetskostnaden. Kunden är betalningsskyldig för detta belopp och betalning ska erläggas till IPIS inom femton dagar från fakturering. Eventuell dröjsmålsränta utgår från och med den dag IPIS begärde utbetalning från Skatteverket.

                  8.7 IPIS har rätt att debitera Kunden en administrativ avgift för IPIS merarbete om 250 kr för det fall Kunden lämnar inkompletta eller felaktiga uppgifter om Grön Teknik-arbete.

                    9. Ångerrätt

                    9.1 Kunden har rätt att ångra sitt köp inom 14 dagar (”Ångerfristen”) från att avtalet ingicks. Ångerrätten regleras i Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler. Om Kunden ångrar sig ska denne utan dröjsmål och inom lagstadgad tid kontakta IPIS kundtjänst.

                    9.2 Ångerrätten gäller inte om Uppdraget enligt Kundens önskemål påbörjats under Ångerfristen.

                    9.3 Uppdrag som innefattar jourarbete påbörjas av IPIS vid Kundens beställning.

                    9.4 Ångerrätten gäller inte för specialtillverkade produkter efter Kunds specifikation eller om tjänsten har en personlig prägel.

                    10. Behandling Personuppgifter

                    10. 1 Uppgifter om hantering av personuppgifter, cookies och GDPR återges på IPIS hemsida.

                    11. Tvister

                    11.1 Kund har rätt att få en tvist prövad utanför domstol hos Allmänna Reklamationsnämnden (”ARN”), www.arn.se samt postadress ”Allmänna Reklamationsnämnden, Box 174, 101 23, Stockholm”. IIPIS medverkar i ett eventuellt tvisteförfarande och följer ARNs rekommendationer.

                    11.2 Om Kunds anspråk eller klagomål har uppstått med anledning av ett köp via internet finns även en möjlighet för Kund att använda sig av EU:s online plattform för att lösa tvister.